EN
021-22450487 info@Arshianlift.com
تاریخ: 30 اردیبهشت 1402, 16:01
بازدید: 920

طبقه بندی و مشخصات پله برقی بر اساس کاربری متفاوت :

مشخصات فنی و قیمت پله برقی ها بر حسب کاربری متفاوت می باشد. انتخاب پله برقی مناسب برای هر نوع مصرف از اهمیت بالایی برخوردار است ، انتخاب نامناسب بک پله برقی برای یک کاربری خاص مانند استفاده از یک اتومبیل چهار دیفرانسیل برای خرید شهری است یا بالعکس مانند این است که با یک اتومبیل سواری شهری بخواهید از یک جاده کوهستانی برفی عبور کنید . لذا باید در انتخاب نوع مناسب برای هر کاربری دقت نمود به طوریکه نه کیفیت فدای قیمت شود و نه به خاطر قیمت ، کیفیت را از دست داد.از آنجائیکه پله برقی پس از نصب قابل تغییر یا جابجایی نیست این دقت باید چند برابر شود. پله برقی ها براساس مکان مورد استفاده به چند دسته تقسیم می شوند :

  • پله برقی های تجاری (Light duty Escalators)

امروزه در بسیاری از فروشگاههای چند طبقه ، مراکز تجاری ، کتابخانه ها ، فضاهای تفریحی و هتل هایی که بیش از یک طبقه لابی دارند ، شاهد استفاده از پله برقی ها هستیم. 

اصولاً ساختمان هایی که مجموع ساعات کاری آنها کمتر از 12 ساعت در روز است و ترافیک جمعیت در طول روز به صورت یکنواخت توزیع می شود باید از پله برقی های تجاری استفاده کنند . تعداد مراجعه کنندگان در طی روز حدوداً زیر 3000 نفر است. در تهیه مشخصات فنی اولیه پله برقی های تجاری توجه به نکات زیر ظروری است : 

معمولاً ارتفاع طبقات تجاری متوالی کمتر از 6 متر است، لذا از پله برقی هایی  با زاویه 35 درجه استفاده می شود که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است و فضای کمتری را اشغال می کند . تعداد پله های افقی در ایستگاه های بالا و پایین 2 عدد انتخاب می شود. قطر قرقره هایی که در دو طرف هر پله (step) هستند 75 میلیمتر می باشد.

شعاع انحنای سازه اصلی پله برقی و دستگیره در بالا و پایین بیش از 100 سانتی متر است این شعاع در استهلاک قرقره ها و توزیع نیرو روی هر یک از آنها موثر است. درجه حفاظت موتور قطعات الکتریکی می تواند تا IP21 کاهش یابد .

  • پله برقی های نیمه تجاری ( Medium duty Escalators):

ساختمانها یا فضاها با کاربری هایی وجود دارند که از پله برقی در بیشتر اوقات شبانه روز توسط عموم استفاده می شود و معمولا ً در خارج از ساختمان با پوشش کامل قرار دارند یا در مسیر استفاده عموم در داخل ساختمان هایی هستند که همواره مسیر رفت و آمد است. از جمله این کاربری ها می توان به پله های عابر پیاده ایستگاه های دور افتاده و غیر اصلی مترو یا بخش هایی از ساختمانهای عمومی که دسترسی بین دو سطح خیابان ها از طریق آنها انجام می گیرد ، اشاره نمود . تعداد مراجعه کنندگان در طی روز حدوداً تا 10000 نفر است در اتخاب مشخصات فنی اولیه پله برقی های نیمه تجاری باید به موارد زیر توجه نمود : 

--به دلیل استفاده عموم در کلیه ساعات شبانه روز در صورتیکه کمبود فضای نصب وجود نداشته باشد بدون توجه به ارتفاع ، انتخاب زاویه 30 درجه مناسب تر است ، هر چند که انتخاب زاویه 35 درجه اشتباه نیست .

--تعداد پله های افقی در ایستگاه های بالا و پایین 3 عدد انتخاب می شود .

-- قطر قرقره هایی که در دوطرف هر پله (step) هستند هنوز می تواند 75 میلی متر باشد، اما اگر از نظر تامین منابع مالی مشکلی وجود نداشته باشد می توان قطر 90 میلی متر را نیز پیشنهاد نمود.

-- شعاع انحنای سازه اصلی پله برقی و دستگیره در بالا بیش از 150 سانتی متر و در پایین بیش از 100 سانتی متر می باشد.

--درجه حفاظت موتور قطعات الکتریکی IP54 انتخاب می شود ، این امر به دلیل امکان ورود آب به داخل سازه پله برقی از طریق کفش خیس یا برفی ، چتر یا اجسام خیس است . هر چند که فرض بر این است امکان بارش باران و برف مستقیم روی پله برقی به دلیل پوشش روی آنها وجود ندارد.

-- پوشش رنگ قطعات فلزی و سازه پله برقی باید ضد زنگ باشد.

--به دلیل اینکه در طول ساعات شبانه روز از این پله برقی استفاده می شود ولی ممکن است در ساعات پایانی شب رفت و آمد بسیار کم باشد و طوریکه زمان زیادی از پله برقی استفاده نشود به منظور جلوگیری از استهلاک پله برقی وصرفه جویی در انرژی ( تا حد 40 درصد )، باید پله برقی مجهز به سیستمی باشد که در صورتیکه برای زمان تعیین شده ای ( مثلاً 15 دقیقه ) از آن استفاده نشود، متوقف شده و به محض ورود استفاده کننده بعدی به حرکت در آید. این سیستم معمولاً ایست – رو(stop &Go) یا demandon –serviceنامیده می شود و تردد افراد به وسیله چشم الکترونیکی  ( Photo Cell) یا دیگر وسایل مکانیکی کنترل می شود .

  • پله برقی های غیر تجاری ( Heavy duty Escalator) 

امکان و کاربری های غیر تجاری که معمولاً در تمام ساعات شبانه روز دارای ترافیک سنگین هستند و یا در ساعات خاصی هجوم جمعیت را تحمل می کنند در این رده قرار می گیرند . ایستگاههای مترو ، ایستگاههای قطار ، فرودگاه های بین المللی و پایانه های بزرگ در این رده بندی قرار میگیرند . می توانید تصور کنید که با هر بار رسیدن مترو به ایستگاه های اصلی حجم عظیمی از جمعیت برای ورود و خروج از ایستگاه ها از پله برقی ها استفاده می کنند . تعداد استفاده کنندگان از این نوع پله های برقی در طی روز حدوداً به 20000 نفر می رسد. دویدن روی پله ها و ایستادن بیش از یک نفر روی هر پله (step) در این اماکن امری بدیهی به شمار می­رود. این نوع پله ها سنگین ترین و گرانترین نوع پله برقی ها هستند لذا در انتخاب جزئیات فنی آنها باید حتماً با کارشناسان پله برقی مشورت نمود . مواردی که در زیر می آید تنها مشخصات فنی اولیه هستند:

--زاویه پله برقی ها 30 درجه است .

--تعداد پله های افقی در بالا و پایین حداقل 3 عدد است هر چند که در برخی مترو ها 4 عدد پله افقی در بالا وپایین ، نیز سفارش داده می شود .

--شعاع انحنای سازه اصلی پله برقی و دستگیره در بالا بیش از 250 میلی متر و در پائین حداقل 150 میلی متر است ، البته بهتر است این شعاع در بالا و پایین بیش از 250 میلی متر باشد 

--درجه حفاظت موتور و قطعاتت الکتریکی IP54 انتخاب می شود . همچنین سازه داخلی باید مجهز به سبستم گرم کننده ای باشد که آب را به سرعت تبخیر کند (Heater)

--پوشش رنگ کلیه قطعات فلزی و سازه ضد زنگ باشد ، پیشنهاد می شود در کلیه سطوح خارجی پله از استیل ضد زنگ استفاده شود.

-- سیستم ایست-رو (Stop & Go) پیش بینی شود.

--نرده عمودی زیر دستگیره (Balustrade) از نوع زاویه دار ساندویچ پانل انتخاب شود که مقاومت زیادی در برابر نیرو های جانبی دارا می باشد.

--لازم به ذکر است این نوع پل در فضای خارجی بدون پوشش نیز قابل استفاده است و می تواند در معرض مستقیم بارش برف و باران قرار گیرد 

بدلیل اینکه مواد خورنده به داخل زنجیر و قطعات آن نفوذ می کند برای افزایش طول عمر زنجیر محرک باید از زنجیر هایی با غلطک های بزرگتر استفاده شود تا از مقدار فشار وارده بر محل اتصالات کاسته شود . قطر قرقره های دو طرف پله ها 90تا 10 میلی متر متغیر است . ضمناً باید چرخ دنده های زنجیر خور بزرگ تر بکار گرفته شود تا سرعت زنجیر محرک کاهش یافته و از خوردگی آن بکاهد . برای کاهش فشار روی اتصالات باید زنجیری مورد استفاده قرار گیرد که اندازه قطر بوش آن بزرگ باشد . پله برقی هایی که در خارج نصب می شوند بدلیل سرمای شدید در زمستان ممکن است روغن زنجیر آنها یخ زده و باعث مشکلاتی شود که این موضوع باید در انتخاب زنجیر محرک لحاظ گردد و برای جلوگیری از یخ زدن روغن از هیتر های مناسب استفاده گردد.