EN
021-22450487 info@Arshianlift.com
تاریخ: 27 اسفند 1399, 16:48
بازدید: 4827

پله برقی از سرهم کردن قطعات الکتریکی و مکانیکی بسیاری تشکیل میشود در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از آنها را به شما معرفی کنیم.

۱:سکوهای بالایی و یا پایینی یا پاخور ها:

در تمامی پله برقی ها بدون توجه به نوع و یا برند آنها اولین قسمتی که هنگام سوار شدن به پله برقی با آن مواجه میشویم سکوها هستند که به صورت افقی و با درپوش قالبا استیل دیده میشوند.این درپوش ها توسط آچار مخصوص برداشته شده و به صورت کشویی ازاسکلت پله برقیخارج میشوند.در زیر درپوش و داخل سکوی بالای،موتور پله برقی،تابلو فرمان مخصوص پله برقی،تابلو سه فاز و سایر تجهیزات دیده میشود.آخرین قسمت از این سکو که نزدیک ترین قسمت به استپ ها یا همان پله های در حال حرکت است را صفحه شانه ای مینامند.به این دلیل این نامگذاری را کرده اند چون لبه هایی که رو به روی پله هستند مجهز به شانه هایی هستند که در میان لبه پله ها قرار گرفته.این طراحی به این دلیل است که این قسمت های شانه مانند فاصله خالی بین سکو و پله هارو پر کرده و از گیر کردن اشیاء در بین این شکاف جلو گیری کنند. این صفحه های شانه ای متحرک و متصل به سنسور های حرکتی میباشد تا اگر چیزی در بین پله ها گیر کرد و یا اگر تنظیم استپ ها به هم ریخته و با لبه برخورد کرد لبه به عقب رانده شده سنسور هارا تحریک کرده و باعث خاموش شدن موتور پله برقی گردد تا از بروز خسارت جلوگیری نماید.

۲:موتر گیربکس:

همانطور که گفته شد داخل سکوی بالایی قطعات مختلفی وجود دارند که میتوان گفت یکی از مهمترین آنهاموتور گیربکس است.موتور پله برقی به دو صورت افقی و عمودی در پله طراحی و نصب میگردد.این موتور ها کوپل شده با گیربکس هستند که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده و توسط زنجیر پله برقی و به کمک چرخ دنده ای بزرگ به استپ چین پله برقی منتقل کرده و این عمل باعث حرکت پله برقی به سمت دلخواه میگردد.


موتور پله برقی هارا با توجهبه مواردی مانند طول پله برقی ارتفاع و عرض آن محاسبه و انتخاب میکنند.رنج توان پله برقی ها به صور کلی اینگونه است که برای پله هایی با عرض کمتر و طول مسیر پایین از موتوز ۵.۵ کیلوات استفاده میکنند و با بالا رفتن عرض و ظرفیت پله برقی موتور ها به ۷.۵ یا ۸ کیلووات تغییر کرده و برای پله برقی های سنگین و بزرگ از موتور هایی با توان ۱۱ کیلوات استفاده میکنند.البته توان موتور پله برقی توسط محاسبات دقیق محاسبه میگردد.باید به این نکته نیز توجه داشت که انتخاب موتور پله برقی به عوامل آب و هوایی نیز مربوط است لذا در محیط هایی با رطوبت بیشتر باید از موتور هایی با IP بالاتر استفاده نمود.

پیشنهاد : برای مشاهده قیمت ها وخرید پله برقیاینجا کلیک کنید.

۳:سیستم ترمز:

در پله برقی ها ترمز اصلی وظیفه نگهداشتن کامل پله را بر عهده دارد.در هنگام شروع به حرکت پله فک ها از محور موتور فاصله میگیرند همزمان برق وارد موتور شده و باعث حرکت آن میشود و در هنگام ایستادن نیز پس از قطع برق داخل موتور همزمان فک ها بسته شده و باعث ایست محور اصلی و در نتیجه پله میشوند.در سیستم های ترمز پله برقی معمولا از سیستم ترمزی به نام(pawl brake)استفاده میگردد اما انواع دیگر ترمز ها نیز وجو دارنند مانند:

:A ترمز های گوه ای(wedgr brake)

:Bترمز های تسمه ای (brake band)

:Cترمزهای مغناطیس رائم مدار بسته(closed permanent loop megnet brake)

۴:تابلو فرمان:

پله برقی ها هم مانند آسانسور دارای قطعه ای به نام تابلو فرمان هستند اما نسبت به آسانسور ها دارای پیچیدگی بسیار کمتری میباشد. و وظیفه آن کنترل عملکرد سوئیچ ها،و برنامه ریزی پله میباشد. در پله برقی ها لوازم زیادی جهت ایمنی و جلوگیری از عملکرد اشتباه قطعات وجود دارد که در اینجا تعدادی از آنها را نام میبریم:


۱:محافظ های ایمنی موتور

۲:قطع کننده های مدار اصلی

۳:سیستم کنترل ترمز

۴:سیستم کنترل سرعت

۵:سیستم کنترل عملکرد دستگیره ها

۶:سیستم کنترل عملکرد زنجیر

۷:سنسور های حرکتی دو قسمت بالا و پایین سکو ها یا پاخور ها

۵. استپ:

استپ ها همان پله های روانی هستند که مسافران بر روی آن ایستاده و به سمت قسمت دیگر پله حرکت میکنند.معمولا عرض استپ ها در پله برقی ها در عرض های ۸۰ سانتی متری و ۱۰۰ سانتی متری ساخته میشوند اما عرض رمپ ها یا پیاده رو های متحرک تا ۱۴۰۰ میلیمتر نیز میرسند و قابل اجرا هستند.

جنس استپ ها اکثرا از آلمینیوم میباشد.در اکثر پله برقی ها استپ ها به صورت یک پارچه میباشد اما در بعضی از پله ها هنوز از استپ های چند قسمتی استفاده میگردد اما در عمل آنچنان که باید مطلوب نبوده اند.

۶:زنجیر پله:

این قطعه یکی از قطعات مهم در پله برقی ها میباشد.در اکثر مواقع جنس آن از فولاد بوده و وظیفه آن انتقال قدرت موتور به استپ ها و به حرکت در آوردن پله است.اکثر زنجیر های پله برقی برای کاهش اصطحلاک و افزایش طول عمر نیاز به روغنکاری دارند.

نحوه روغن کاری زنجیر پله به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام میگیرد که در بین این دو روغنکاری اتوماتیک پیشنهاد میشود البته نوعی از زنجیر ها در حال حاضر در بازار هستند که در کل طول عمر مفید خود نیاز به روغنکاری ندارند.

۷:دستگیره و محرک آن:

در هنگام سوار شدن پله برقی مشاهده میکنید که دستگیره های کناری یا همان هند ریل ها همراه با شما و دقیقا هم سرعت با استپ ها در حال حرکت هستند.این دستگیره ها برای آن است که هنگام سوار شدن آنها را نگهداشته تا تعادل خودمان را از دست ندهیم.نیروی حرکت این دستگیرها توسط یک چرخدنده جدا به یک محور بزرگ انتقال پیدا میکند و سپس به دستگیره ها میرسد و باعث حرکت آنها میشود.


۸:لامپ تعیین حدود پله برقی:

این لامپ لامپی فلوروسنتی عمدتا سبز رنگ میباشد که در ابتدا و انتهای پله برقی ها نصب میگردد و نور آن از بین زبانه های بین استپ ها بیرون میزند تا به مسافران یاری برساند تا بتوانند قسمت های افقی پله را به راحتی تشخیص دهند.

۹:صفحه نمایش خطا:

هنگامی که خطایی در پله برقی رخ داده و باعث متوقف شدن پله گردد این عیب باید به سرعت برطرف گشته تا پله دوباره شروع به حرکت نماید،در این نمایشگر هنگام اخطار کد خطای مورد نظر ثبت میگردد و به سرویس کار نشان میدهد که مشکل از کدام قسمت پله میباشد و اینگونه هنگامی که سرویس کار به پله میرسد میتواند با صرف کمترین زمان پله برقی را عیب یابی و راه اندازی کنم.

۱۰:نمایشگر جهت حرکت پله:

در ابتدای ورودی و خروجی پله برقی ها نمایشگر هایی غالبا LED دیده میشوند که یا علامت فلش را دارا هستند یا علامت ورود ممنوع که اینگونه به افراد در تشخیص جهت حرکت پله برقی کمک مینماید.